čtvrtek 1. února 2007

Záhady fobií.

Nebojím se myší ani hadů.
Mám fobii na knoflíky.V dětství jsem jimi byla přímo mučena. Byly všude.Nerozuměla jsem svým pocitům. Vnímala jsem, jak strašně mi vadí a neschopna to vysvětlit i sama sobě, zůstávala jsem s tím sama. „Štítím se knoflíků“. Jaké by asi byly reakce nevědomých! Bojovala jsem tedy sama.Ve spojení s chladem se fobie umocňovala. Zimám jsem neúspěšně odolávala ve svetrech, obtočená šálami.Nevěděla to ani moje nejlepší kamarádka. Byla jsem trénovaná v mlčení. Bylo spoustu věcí, o kterých jsem nesměla mluvit. Třeba o tom, že strýce odsoudili za vlastizradu, nebo že jeden z mých kamarádů je adoptovaný. Jednou na školní vycházce v lese děti vesele skotačily. Vesele skotačit jsem neuměla. Moje učitelka, dojata obrázkem dítěte bez kabátu, co smutně pozoruje skotačící houf, mě něžně oslovila. Rozepnula svůj kabát a přitiskla mě na své břicho. Netušila, že ve skutečnosti jsem se veselila s dětmi. Že jinak než smutně jsem se nikdy nedívala. Společně nás pak obě zapnula do svého, naftalínem nasáklého, kabátu. Těsně pod mou bradou. Vysouvala jsem ji co nejvýše, abych se nedotýkala knoflíku a bezbranná se kolíbala s učitelkou, v rytmu jejích popěvků. Kolem skotačivé děti.Konečně v dospělosti jsem na jednom večírku s vtipem pohovořila o své fobii. Vzali to jako mou snahu být ještě zajímavější. Není to dlouho, jedna z těch, co znaly moje vyprávění, běžela mi v ústrety s časopisem mávajícím nad hlavou: „Všem to řeknu! Všem to řeknu!“ V časopise se syn Brodského, dcera Kocába a jiní vyzpovídávali ze své knoflíkové fobie.Knoflíkům se vyhýbám dál. Ale fobií se už nezabývám. Doba mi přeje. Knoflíková éra je už za námi. Je šťastná doba zipů a druků.

Žádné komentáře: